Początek listopada uczniowie klas 4-8 przywitali  na wycieczce szkolnej. Głównym celem wyjazdu zorganizowanego w ramach ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki projektu „Poznaj Polskę” był Kraków.

3 listopada w dniu wyjazdu przywitało nas zachmurzone niebo. Jednak po naszym przyjeździe do Bochni pogoda zmieniła się diametralnie, było słonecznie i ciepło. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kopalni Soli. W unikatowych labiryntach solnych korytarzy, czekało na nas wiele niespodzianek. Już sam zjazd do kopalni szybem Campi był dla uczniów wielkim przeżyciem. Pod okiem naszego przewodnika zwiedzaliśmy kopalnię oraz odbyliśmy przejazd podziemną kolejką ,,Kuba”. Uczniowie poznali początki bocheńskiej kopalni jako zakładu wydobywczego, które sięgają roku 1248. Będąc przedsiębiorstwem królewskim, kopalnia przynosiła olbrzymie dochody. Za pomocą interaktywnych inscenizacji oraz słuchowisk przekazano nam wiedzę o historii kopalni, średniowiecznych technikach wydobywczych, pracy górnika, a także zwyczajach górniczych – z innymi osobami przebywającymi na trasie witaliśmy się górniczym pozdrowieniem: ,,Szczęść Boże”. Uczniowie w wolnym czasie zagrali nietypowy mecz piłki nożnej w podziemiach kopalni.  Poznawanie tego „solnego miasta” było niezwykłą przygodą oraz interesującą lekcją historii i biologii. Dzięki temu doceniliśmy ciężką i bardzo niebezpieczną pracę górników. Następnie udaliśmy się na zasłużony odpoczynek i obiad. Po wspólnym posiłku każda grupa udała się do swojego pokoju. Resztę wieczoru uczniowie spędzili na graniu w tenisa stołowego i koleżeńskich pogaduchach.

Następnego dnia pełni nowej energii ruszyliśmy zwiedzać Kraków. Pierwszym punktem na naszej trasie był Smok Wawelski, o którym pani przewodnik opowiedziała nam legendę. Żwawym krokiem udaliśmy się do Katedry Wawelskiej. Niemałym wyzwaniem okazała się wspinaczka po wąskich schodach na wieżę, gdzie każdy mógł dotknąć Dzwonu Zygmunta. Na koniec zwiedzania Katedry Wawelskiej zeszliśmy do podziemi. Znajdują się tu groby bohaterów narodowych i wieszczów polskich: Tadeusza Kościuszki, marszałka Józefa Piłsudskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, generała Władysława Sikorskiego czy tragicznie zmarłej w katastrofie smoleńskiej pary prezydenckiej.

Z Wawelu nasza wesoła grupa udała się na ulicę Jagiellońską, gdzie znajduje się Collegium Maius – pierwsza siedziba Akademii Krakowskiej. Stamtąd udaliśmy się spacerkiem w kierunku historycznego centrum miasta, oglądając Planty, okno Papieskie, kościół franciszkański, Rynek Główny, Barbakan, wieżę i ulicę Floriańską. Udało nam się także wysłuchać hejnału z Wieży Mariackiej, który o każdej pełnej godzinie rozbrzmiewa czterokrotnie w różne strony świata. Na krakowskim rynku podziwialiśmy także sukiennice, a uczniowie w czasie wolnym mogli kupić tradycyjne pamiątki z Krakowa. Lekko zmęczenie udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, w którym uczniowie mieli okazje odpocząć i zrelaksować się w towarzystwie otaczającej zieleni. Po obiedzie zrealizowaliśmy ostatni punkt wycieczkowego planu – zobaczyliśmy słynny Kopiec Kościuszki.

Podsumowując naszą wyprawę do Krakowa- była naprawdę udana, nie było to tylko zwykłe zwiedzanie miasta, lecz doświadczenie lekcji historii na żywo. Pogoda także nam dopisała, a uczniowie byli zdyscyplinowani i zainteresowani poznaniem dawnej stolicy Polski. Wszyscy wróciliśmy bezpiecznie późnym wieczorem bardzo zadowoleni i pełni pozytywnych wrażeń!

Kierownikiem wycieczki była p. Joanna Paszkowska, Opiekunami: p. Julita Wilczek i p. Mirosław Brzozowski