W dniach 29.09–03.10.2025 r. w oddziale przedszkolnym realizowano Tydzień budowania relacji. Każdego dnia dzieci uczestniczyły w ciekawych zajęciach, które uczyły je, jak ważna jest przyjaźń, wzajemny szacunek i wspólne spędzanie czasu:

  • 29.09 – bajka terapeutyczna „Jeżyk Janek i nowy kolega” oraz pogadanka o przyjaźni i poznawaniu nowych kolegów i koleżanek.

  • 30.09 – prezentacja „Relacje rówieśnicze, czyli jak być super kumplem?”, rozmowa o przyjaźni oraz zabawy parateatralne „Jesteś super kumplem, ponieważ…”.

  • 01.10 – wspólne opracowanie i omówienie Kodeksu przedszkolaka oraz kolorowanie ilustracji przedstawiających przedszkolne zasady.

  • 02.10zajęcia pod hasłem „W ławicy ryb”. Dzieci słuchały opowiadania o rybkach, które razem tworzyły bezpieczną i zgodną grupę. Następnie analizowały ilustrację przedstawiającą ławicę, nadawały jej własny tytuł i rozmawiały o tym, dlaczego w grupie jest łatwiej, raźniej i bezpieczniej. Przedszkolaki malowały swoje kolorowe ryby, pokazywały ruchem, jak pływają wspólnie w wodzie, i wspólnie doszły do wniosku, że współpraca i przyjaźń dają siłę – tak jak rybom w ławicy.

  • 03.10 – bajka terapeutyczna o emocjach „Sowie smutki”, praca z kartami emocji oraz rozmowa o tym, jak rozwiązywać konflikty i radzić sobie z trudnymi sytuacjami w grupie.

Nie tylko przedszkolaki zastanawiały się nad znaczeniem dobrych relacji. W klasach I–VIII odbyły się warsztaty z paniami Moniką Sytą i Agnieszką Czyżak w ramach Tygodnia przeciwdziałania przemocy. Uczniowie odkrywali pojęcia związane z różnymi rodzajami przemocy, pracowali w grupach nad rozwiązaniami trudnych sytuacji i rozmawiali o tym, jak reagować i gdzie szukać pomocy, jeśli ktoś czuje się źle.

Również podczas godzin wychowawczych uczniowie podejmowali temat przeciwdziałania przemocy. Uczniowie z klas IV i V przygotowali plakat z dobrymi słowami — takimi, które każdy chciałby usłyszeć. Pojawiły się na nim między innymi hasła: „jesteś ważny”, „jesteś dobry”, „jesteś wystarczający”, „pamiętaj, że jestem zawsze obok”.

W świetlicy szkolnej, pod opieką pani Joanny Łukasiewicz, realizowano zajęcia w ramach programu „Młode Głowy. Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego”. Uczniowie pracowali z kartami pracy, rozpoznawali na ilustracjach osoby, które mogły doświadczać trudnych emocji, określali ich uczucia i wygląd, a także zastanawiali się, co mogliby powiedzieć takim osobom, by poprawić im nastrój. Następnie łączyli postaci z osobami i instytucjami, do których można zwrócić się o pomoc.

Podczas zajęć w świetlicy realizowany był także temat „Życzliwość jest jak echo”. Zuzia wykonała piękne serce, na którym umieściła życzliwe zwroty i ozdobiła je rysunkami kwiatków, serduszek i uśmiechniętych buziek — symbolami dobroci i ciepła. Towarzyszyła temu rozmowa o tym, czym jest życzliwość, jak zachowuje się człowiek życzliwy i dlaczego warto być dobrym dla innych.

Był to tydzień pełen refleksji, rozmów i wspólnych działań, które pokazały, jak ważne są empatia, przyjaźń i wzajemna troska w budowaniu bezpiecznej, wspierającej społeczności szkolnej.